Bussystem som arenor för ny teknik

Vägtrafiken står inför ett  tekniksprång, när elektrifiering, digitalisering och automatiserad körning introduceras samtidigt. Bussarna är inget undantag och kanske kan de till och med ligga i framkant i vissa avseenden. Kollektivtrafiken lämpas sig väl för att utnyttja fördelarna med den nya tekniken. Självkörande fordon är lättare att introducera i avgränsade transportkorridorer där trafikmiljön kan regleras tydligare. Laddning av elfordon kan optimeras för det antal fordon och körsträckor som är aktuella. Uppkoppling ger stora möjligheter för exempelvis transporteffektivitet, säkerhet och konsumenttjänster.

En stad eller region som beslutar om ett BRT-system idag bör, liksom Karlstad, ta höjd för det teknikskifte som pågår.

Här listas några program och projekt som är aktuella idag och som indikerar möjligheterna med framtidens busstrafik:

EU:s färdplan för uppkopplade fordon från 2019, C-ITS

Fordonsstrategisk forskning och innovation

Drive Sweden, samarbete kring forskning om framtidens mobilitet

Karlstadsstråket, plan för utveckling av BRT i en svensk kontext (film)

ElectriCity, demoprojekt kring framtidens buss i Göteborg

Trådlös bussladdning i Södertälje

Laddning under färd i Mariestad

Laddning under färd i Sandviken

Självkörande buss i Kista, testprojekt mellan Nobina och Ericsson m.fl. 

16382-014-600x400