Karlstadstråket – en ny helelektrisk snabbusslinje

När Karlstad växer prioriterar kommunen kollektivtrafik. Den 8 december invigdes en helt ny BRT-inspirerad snabblinje med eldrivna bussar. Linjen går mellan Rud och Karlstad centrum och Keolis kör bussarna.

Med de tysta och miljövänliga elledbussarna har Karlstadsborna fått ett nytt smidigt och tyst sätt att resa i sin växande stad. Den nya snabbusslinjen togs i drift i början av december och är inspirerad av BRT, Bus Rapid Transit. Karlstadsbuss och Keolis blir först i landet med den här typen av BRT-buss.

Från Keolis sida har förberedelserna inför driftstart varit minutiösa och omfattat bland annat tekniska installationer och utbildning. För att kunna ladda de nya elbussarna har bland annat en ny servisledning dragits fram till depån och på depån har nya laddstationer byggts.

Unik buss
Karlstadsbuss blir även först i Sverige med en serieproducerad ledbuss som drivs med el. Karlstad har köpt fyra bussar från VDL, de är helt elektrifierade och kan ta 140 resenärer.

– Det har varit en lång process och ett stort arbete med kravspecifikation, design och utformning av de nya bussarna. Vi känner oss mycket nöjda med resultatet, säger Mathias Lindgren affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.

Även inom Keolis ser man fram emot den nya satsningen på en snabbusslinje i Karlstad.

– I Karlstad har vi redan Sveriges nöjdaste resenärer och genom den här satsningen kan Keolis fortsatt ligga i framkant i branschen och aktivt driva utvecklingen framåt, säger Stefan Gustavsson, affärsområdeschef hos Keolis.

Fakta om bussen

  • Tillverkare: Nederländska VDL, med fabrik i Belgien.
  • Modell: Citea SLFA-E i BRT-utförande, helt eldriven elledbuss.
  • Längd: 18 meter.
  • Antal platser: Rymmer 140 resenärer varav 40 sittplatser. Utrymmet är anpassat för att klara stora resenärsflöden.
  • Räckvidd: Går cirka 5 mil på en laddning. 5 minuters laddning krävs vid laddstationen för varje kört varv på linjen.

Foto ovan: Keolis