Nya satsningar i Bogotas berömda BRT-system

Nyheten att Volvo levererar hela 700 stadsbussar till Colombia är glädjande men inte överraskande. Volvo anses marknadsledande i Latinamerika och redan nu är den största flottan av elektrifierande bussar i Sydamerika Volvobussar. Bogotas BRT-system Transmileno kommer att uppgraderas med 1441 bussar varav 700 levereras från Volvo från och med 19 mars.

Volvo är nummer ett inom transportsegmentet BRT. Volvos BRT-bussar finns i över 200 städer, i 43 länder på sex kontinenter. Totalt rullar över 5000 BRT- bussar från Volvo!

När Volvo vann upphandlingen hos operatörerna Fanalaca/ Transdev och Somos K innebar det ordrar vilka är de största Volvo tagit emot i Sydamerika på tio år. De 298 stycken ledbussar respektive 402 dubbelledbussar som levereras från och med mars 2019 sitter på chassier av modellen Volvo B340M erbjuder tack vare högre krav på 12-litersmotorerna en renare kollektivtrafik.  De nya bussarna möter de strängare utsläppskraven Euro V. I samband med bytet till Euro V bussar utökar den colombianska huvudstaden också kapaciteten i BRT-systemet med omkring 30 % då fler dubbelledade bussar köpts in. Förnyelsen av fordonsflottan bidrar till att förbättra stadens luftkvalitet. ”Vår lösning med högkapacitetsbussar Euro V som försetts med partikelfilter innebär en minskning vad gäller lokala utsläpp med hela 96 % jämfört med dagens Euro II bussar”, säger Håkan Agnevall. 160 respektive 250 passagerare tar ledbussarna respektive dubbelledbussarna vilket erbjuder ett billigt sätt för operatörerna att leverera effektiv och säker mobilitet med låga utsläpp till Bogotaområdet.

Det finns olika nivåer av BRT, men var innebär BRT egentligen?

  • Går snabbt att anlägga- i snitt tar det två år att anlägga en BRT-linje jämfört med fem eller tio år för spårvägstrafik eller tunnelbana.
  • Billigare- spårvägstrafik är i snitt fyra gånger dyrare att anlägga och tunnelbana hela 20 gånger dyrare att anlägga.
  • Särskilda busskörfält gör att BRT-bussen kommer fram snabbare och punktligare
  • Färre olyckor- separata körfält och lättare påstigning gör att olyckor kan minimeras
  • Bussar med hög kapacitet- de största bussarna har plats för nästan 300 passagerare vilket är att jämföra med en Boeing 767
  • Ingen nivåskillnad vid insteg gör att alla kan resa
  • Passagerarinformation online gör att alla resande får samma reseinformation samtidigt
  • Förbetalda biljetter är ofta ett sätt att skapa effektivitet vid påstigningen