Bus Rapid Transit (BRT) är en benämning på ett högkvalitativt kollektivtrafiksystem som utvecklades under mitten av 1900-talet och blev känt efter att det framgångsrikt implementerades i staden Curitiba i Brasilien.
I olika länder finns det olika typer av BRT-linjer och likaså finns det olika nivåer av BRT. Alla BRT-linjer är inte utformade på samma sätt men en BRT-linje måste uppfylla flera krav för att få kallas BRT. Några av de egenskaper som beskriver BRT liknar egenskaperna en spårvagn har.
- Raka tydliga linjesträckningar
- Full prioritet på egna bussbanor
- Skyddade busskörfält
- Bussarna angör stationer snarare än hållplatser med insteg i nivå med bussgolvet
- Relativt långa stationsavstånd
- Förvisering med spärrlinjer eller förköp och slumpvis biljettkontroll
- Medelhastigheter på 20–35 km/h, ungefär som äldre tunnelbana
- Hög turtäthet
- Kapacitet upp till ca 35 000 resenärer per riktning och timme
Läs mer:
Fallstudie: BRT i Helsingborg. En fallstudie av hur framkomlighet, trafiksäkerhet och resbeteende förändras med Bus Rapid Transit. J Fredholm, R Sylejmani 2019